betul ke org melayu ni suka bergaduh? suka cari gaduh?
aku tak tau sejauh mana kebenarannya. takde org buat kajian statistik lagi kot?
atau tak perlu buat kajian sebab semua bangsa pun suka bergaduh apa?

tadi lepas isyak aku dan seoarang kawan lepak makan-makan kat satu warung nasik ayam. tengah-tengah makan tetiba je kecoh. rupanya ada orang bergaduh kat warung sebelah yang jual char kue tiau. budak-budak muda melayu yang bergaduh. dasyat gak gaya diorang bertumbuk. dalam masa beberapa saat je orang keliling pegi sabarkan dan leraikan diorang.

antara benda yg aku dengar adalah ayat-ayat seperti berikut ;
“ko jaga mulut kau! jangan main ikut sedap je mengutuk-ngutuk orang!”
“apsal ko dengki sangat dengan aku hah?!”

dan bermacam-macam lagi lah kata-kata kesat yang keluar.

aku sendiri pun tak pasti dan tanak ambik tahu sangat pun pasal punca gaduh-gaduh tu. tapi banyak orang gaduh sebab mulut. mulut tak reti jaga. mulut busuk. mengata mengeji orang. bahasa pulak kesat-kesat.

jadi, jagalah bahasa anda ngwahahaha

Advertisements